Riepu marķējuma slodzes
un ātruma indeksu
atšifrējums.
Simbols | Ātrums | Simbols | Ātrums |
A1 | 5 | K | 110 |
A2 | 10 | L | 120 |
A3 | 15 | M | 130 |
A4 | 20 | N | 140 |
A5 | 25 | P | 150 |
A6 | 30 | Q | 160 |
A7 | 35 | R | 170 |
A8 | 40 | S | 180 |
B | 50 | T | 190 |
C | 60 | U | 200 |
D | 65 | H | 210 |
E | 70 | V | 240 |
F | 80 | W | līdz 270 |
G | 90 | Z | virs 240 |
J | 100 | Y | 300 |
Kods | kg | Kods | kg | Kods | kg | Kods | kg | Kods | kg | Kods | kg |
0 | 45 | 49 | 185 | 98 | 750 | 147 | 3075 | 196 | 12500 | 245 | 51500 |
1 | 46 | 50 | 190 | 99 | 775 | 148 | 3150 | 197 | 12850 | 246 | 53000 |
2 | 48 | 51 | 195 | 100 | 800 | 149 | 3250 | 198 | 13200 | 247 | 54500 |
3 | 49 | 52 | 200 | 101 | 825 | 150 | 3350 | 199 | 13600 | 248 | 56000 |
4 | 50 | 53 | 206 | 102 | 850 | 151 | 3450 | 200 | 14000 | 249 | 58000 |
5 | 52 | 54 | 212 | 103 | 875 | 152 | 3550 | 201 | 14500 | 250 | 60000 |
6 | 53 | 55 | 218 | 104 | 900 | 153 | 3650 | 202 | 15000 | 251 | 61500 |
7 | 55 | 56 | 224 | 105 | 925 | 154 | 3750 | 203 | 15500 | 252 | 63000 |
8 | 56 | 57 | 230 | 106 | 950 | 155 | 3875 | 204 | 16000 | 253 | 65000 |
9 | 58 | 58 | 236 | 107 | 975 | 156 | 4000 | 205 | 16500 | 254 | 67000 |
10 | 60 | 59 | 243 | 108 | 1000 | 157 | 4125 | 206 | 17000 | 255 | 69000 |
11 | 62 | 60 | 250 | 109 | 1030 | 158 | 4250 | 207 | 17500 | 256 | 71000 |
12 | 63 | 61 | 257 | 110 | 1060 | 159 | 4375 | 208 | 18000 | 257 | 73000 |
13 | 65 | 62 | 265 | 111 | 1090 | 160 | 4500 | 209 | 18500 | 258 | 75000 |
14 | 67 | 63 | 272 | 112 | 1120 | 161 | 4625 | 210 | 19000 | 259 | 77500 |
15 | 69 | 64 | 280 | 112 | 1150 | 162 | 4750 | 211 | 19500 | 260 | 80000 |
16 | 71 | 65 | 290 | 114 | 1180 | 163 | 4875 | 212 | 20000 | 261 | 82500 |
17 | 73 | 66 | 300 | 115 | 1215 | 164 | 5000 | 213 | 20600 | 262 | 85000 |
18 | 75 | 67 | 307 | 116 | 1250 | 165 | 5150 | 214 | 21200 | 263 | 87500 |
19 | 78 | 68 | 315 | 117 | 1285 | 166 | 5300 | 215 | 21800 | 264 | 90000 |
20 | 80 | 69 | 325 | 118 | 1320 | 167 | 5450 | 216 | 22400 | 265 | 92500 |
21 | 83 | 70 | 335 | 119 | 1360 | 168 | 5600 | 217 | 23000 | 266 | 95000 |
22 | 85 | 71 | 345 | 120 | 1400 | 169 | 5800 | 218 | 23600 | 267 | 97500 |
23 | 88 | 72 | 355 | 121 | 1450 | 170 | 6000 | 219 | 24300 | 268 | 100000 |
24 | 90 | 73 | 365 | 122 | 1500 | 171 | 6150 | 220 | 25000 | 269 | 103000 |
25 | 93 | 74 | 375 | 123 | 1550 | 172 | 6300 | 221 | 25750 | 270 | 106000 |
26 | 95 | 75 | 387 | 124 | 1600 | 173 | 6500 | 222 | 26500 | 271 | 109000 |
27 | 98 | 76 | 400 | 125 | 1650 | 174 | 6700 | 223 | 27250 | 272 | 112000 |
28 | 100 | 77 | 412 | 126 | 1700 | 175 | 6900 | 224 | 28000 | 273 | 115000 |
29 | 103 | 78 | 425 | 127 | 1750 | 176 | 7100 | 225 | 29000 | 274 | 118000 |
30 | 106 | 79 | 437 | 128 | 1800 | 177 | 7300 | 226 | 30000 | 275 | 121000 |
31 | 109 | 80 | 450 | 129 | 1850 | 178 | 7500 | 227 | 30750 | 276 | 125000 |
32 | 112 | 81 | 462 | 130 | 1900 | 179 | 7750 | 228 | 31500 | 277 | 128500 |
33 | 115 | 82 | 475 | 131 | 1950 | 180 | 8000 | 229 | 32500 | 278 | 132000 |
34 | 118 | 83 | 487 | 132 | 2000 | 181 | 8250 | 230 | 33500 | 279 | 136000 |
35 | 121 | 84 | 500 | 133 | 2060 | 182 | 8500 | 231 | 34500 | ||
36 | 125 | 85 | 515 | 134 | 2120 | 183 | 8750 | 232 | 35500 | ||
37 | 128 | 86 | 530 | 135 | 2180 | 184 | 9000 | 233 | 36500 | ||
38 | 132 | 87 | 545 | 136 | 2240 | 185 | 9250 | 234 | 37500 | ||
39 | 136 | 88 | 560 | 137 | 2300 | 186 | 9500 | 235 | 38750 | ||
40 | 140 | 89 | 580 | 138 | 2360 | 187 | 9750 | 236 | 40000 | ||
41 | 145 | 90 | 600 | 139 | 2430 | 188 | 10000 | 237 | 41250 | ||
42 | 150 | 91 | 615 | 140 | 2500 | 189 | 10300 | 238 | 42500 | ||
43 | 155 | 92 | 630 | 141 | 2575 | 190 | 10600 | 239 | 43750 | ||
44 | 160 | 93 | 650 | 142 | 2650 | 191 | 10900 | 240 | 45000 | ||
45 | 165 | 94 | 670 | 143 | 2725 | 192 | 11200 | 241 | 46250 | ||
46 | 170 | 95 | 690 | 144 | 2800 | 193 | 11500 | 242 | 47500 | ||
47 | 175 | 96 | 710 | 145 | 2900 | 194 | 11800 | 243 | 47500 | ||
48 | 180 | 97 | 730 | 146 | 3000 | 195 | 12150 | 244 | 50000 |
Vai arī Tu starp drošību uz ceļa un ekonomiju uz vasaras riepām izvēlies otro? Tā ir slikta doma – saka eksperti.
Nelielā, šķietamā īstermiņa ekonomija nav riska vērta.
Lūk, kāpēc!
1. Samazināts reakcijas ātrums
Droši vien jau to zini, bet katrā ziņā atgādinām vēlreiz, ka ziemas riepas ir daudz mīkstākas par vasaras riepām, jo to uzdevums ir radīt pēc iespējas labāku saķeri ar apledojušu ceļu. Braucot vasarā ar ziemas riepām, šis fakts nepārprotami ietekmē auto vadāmību un manevru precizitāti, jo īpaši ar lielāku ātrumu. Precizitāte samazinās vidēji par 15 %. Jo ātrāk brauksi un jo riepas būs vecākas, jo vairāk jutīsi diskomfortu, kā arī apdraudēsi savu un citu drošību.
2. Garāks bremzēšanas ceļš
Jo karstāka vasaras diena, jo auto ar ziemas riepām uz ceļa ir bīstamāks. Kā tā? Saulē asfalts stipri sakarst, šajā brīdī ziemas riepu saķere ar to kļūst vēl sliktāka. Līdz ar to palielinās bremzēšanas ceļš. Tas varētu šokēt, bet, braucot ar ātrumu 100 km/h, tikai ziemas riepu dēļ bremzēšanas ceļš var pagarināties par sešiem metriem. Un seši metri vasarā, kad uz ceļa ir riteņbraucēji, gājēji un bērni, ir ļoti daudz.
3. Ko? Ko? … Jā! Paaugstināts troksnis
Ziemas un vasaras riepu protektori būtiski atšķiras. Lai nodrošinātu labu saķeri ar apledojušu ceļu, ziemas riepu protektora bloki ir daudz sarežģītākas formas. Braucot pa uzsilušu asfaltu vasarā, rodas dūkoņa, kas var būt ļoti nepatīkama un traucējoša. Vēl jo vairāk, ja brauc ar riepām, kam ir radzes. Te gan jāpiebilst, ka tās nav atļautas vasaras mēnešos, un skaņa Tevi jau pa ievērojamu gabalu nodos.
4. Degvielas ekonomija vai izšķērdēšana?
Vai vēlies ietaupīt? Nomaini ziemas riepas ar vasaras, un, pat nemainot braukšanas stilu, Tu samazināsi gan degvielas patēriņu, gan CO2 izplūdi. Tādējādi varēsi braukt tālāk un būsi daudz atbildīgāks pret māti dabu. Bet… varbūt vari ietaupīt vēl vairāk, piekopjot ekonomisku un videi draudzīgāku braukšanas stilu?
5. Ātrāks riepu nodilums
Sanāk tomēr atkārtoties, bet… Ziemas riepu nenomainīšana vasarā ir nevis ekonomija, bet izšķērdība, jo, gaisa temperatūrai paaugstinoties virs +7 °C, mīkstās ziemas riepas kļūst par dzēšgumiju, kas dilst zibens ātrumā.
6. Saki “nē” ziemas riepām, ja gribi teikt “jā” dinamiskai braukšanai
Ja arī Tev patīk dinamiska braukšana pa nelieliem pauguriem, ar pagriezieniem pa labi un pa kreisi, tad ziemas riepas ir tieši tas, kas Tev nav vajadzīgs vasarā. Tās savas saķeres, nestabilitātes un citas specifikas dēļ, kas nav piemērota vasarai, sabojās visu braukšanas prieku! Turklāt arī drošība būs apdraudēta.
Saki “jā” piemērotām riepām katrā gadalaikā, ja vēlies braukt komfortabli, droši un ekonomiski!
Run Flat riepas, parasti tiek apzīmētas ar RS, RSC vai RFT, ir riepas, kas, izmantojot īpašas tehnoloģijas, ir radītas, lai nodrošinātu braucēja un pasažieru drošību, jo to galvenā priekšrocība ir iespēja turpināt ceļu, gadījumā, ja riepa ir caurdurta, bojāta vai kādā citā veidā zaudējusi spiedienu.
Tas nozīmē, ka nav nepieciešams rezerves ritenis, domkrats un montāžas atslēga, jo var turpināt ceļu līdz tuvākajam servisam, pat neizkāpjot no automašīnas.
Run Flat riepu trūkumi ir saistīti ar to īpašo uzbūvi- palielināts riepas svars un cietība, kas pazemina komforta līmenis, kā arī Run Flat cenas atšķirība, salīdzinot ar standarta riepām.
Kāda ir Run Flat riepu tehnoloģija
Run Flat riepu tehnoloģija balstīta uz pastiprinātām riepas sānu malām, tātad, tiek palielināta riepu stingrība un karstuma pretestība, lai riepa varētu izturēt augstu slodzi, pat ar ļoti zemu vai nulles spiedienu.
Run Flat riepas raksturo divi būtiski faktori:
1. bieza, pastiprināta sānu mala, kas veidota no karstuma izturīgas gumijas, tādējādi izturot ļoti zemu vai nulles spiedienu;
2. cietas sānu malas, kas nodrošina drošu piegulšanu diskam un novērš riepas deformāciju, pat pēc pilnīga gaisa zuduma, pārduršanas vai sasišanas gadījumā.
Kā Run Flat riepas darbojas
Ja, piemēram, standarta riepa zaudē gaisa spiedienu, tā vienkārši sabrūk zem automašīnas svara, riepas mala nonāk nost no diska un sānu malas tiek saspiestas uz ceļa. Dažu metru brauciena laikā, spiediens pilnībā var iznīcināt riepu.
Savukārt, ar Run Flat riepām var turpināt ceļu bez gaisa spiediena iekšā līdz tuvākajam servisam, lai to nomainītu. Attālums, ko var veikt ar Run Flat riepu, kas zaudējusi gaisa spiedienu, ir 80km un maksimālais ātrums ir 80km/h.
Ir svarīgi atcerēties, ka ceļa segums būtiski nosaka ātruma izvēli un, ja ceļa segums ir slikts, ātrums būtu jāizvēlas, izvērtējot situācijas.
Kā sekot līdzi Run Flat riepu spiedienam
RF riepas var tik lietotas tikai un vienīgi kopā ar riepu spiediena kontroles sistēmu (TPMS), kura veic riepu spiediena mērījumus un laicīgi brīdina braucēju par problēmu ar gaismas un/vai skaņas brīdinājuma signālu. Mūsdienās visizplatītākās ir divu veidu riepu spiediena kontroles sistēmas:
- 1. gaisa spiediena kontrole, lietojot ABS sistēmu;
- 2. gaisa kontroles sistēma, lietojot sensoru, kas ir iebūvēts riepas iekšpusē.
Automašīnas, kurām oriģinālajā komplektācijā ir paredzētas Run Flat riepas, piemēram, BMW, MINI, Lexus, Audi un Chevrolet Premium klases automašīnas, standartā ir aprīkotas ar TPMS.
Svarīgi atcerēties
Izvēloties Run Flat riepas, ir svarīgi atcerēties, ka automašīna jāaprīko tikai ar Run Flat riepām, jo automašīnu ražotājs, tāpat kā riepu ražotājs, nav paredzējis uz automašīnas asīm montēt gan standarta riepas, gan Run Flat riepas. Tāpat, Premium klases automašīnas, kuru oriģinālajā komplektācijā, ir Run Flat riepas, ne vienmēr ir aprīkotas ar vietu rezerves ritenim.
Vai Tu dari visu iespējamo, lai pagarinātu savas automašīnas riepu mūžu? Patiesībā viss iespējamais un neiespējamais Tev nemaz nav jādara.
Pietiek pārbaudīt un vajadzības gadījumā noregulēt automašīnas riteņu savērsumu jeb savirzi, un riepu mūžs būtiski pagarināsies, kā arī samazināsies auto ekspluatācijas izmaksas un, pats galvenais, Tavs auto būs daudz drošāks braukšanai.
Kad un cik bieži ieteicams regulēt riepu savirzi
Savirzes pārbaudi un noregulēšanu vēlams veikt pie katras riepu maiņas, bet, ja Tu brauc ar vissezonas riepām, tad vismaz vienu reizi gadā. Savirzes noregulēšana noteikti būtu jāveic arī tad, ja pamani, ka kāda (viena) no riepu ārmalām ir pastiprināti nodilusi. Tomēr šajā gadījumā riepas jau būs neatgriezeniski bojātas. Kā arī, ja uz taisna un līdzena ceļa Tavu auto velk uz labo vai kreiso pusi, iespējams, ka pie vainas ir savirze.
Ceļi un bezceļi – savirzes problēmu cēlonis
Ja arī Tev tāpat kā daudziem citiem autobraucējiem ir sanācis negribot braukt pa nelīdzeniem ceļiem, jo cita – labāka – ceļa nav, tad, visdrīzāk, arī Tava auto savirze no tā būs cietusi. Savirzes problēmu cēloņi ir akmeņaini un nelīdzeni ceļi, bruģis, bedres, guļošo policistu šķērsošana lielā ātrumā un citi mehāniski triecieni, kas skar auto ritošo daļu. Šo triecienu ietekmē detaļas tiek bojātas, un pat milimetra desmitdaļas nobīdījums var ietekmēt savirzes precizitāti.
Tavi ieguvumi no savirzes noregulēšanas
Ilgāks riepu mūžs. Riepas netiks neatgriezeniski bojātas (vairāk nodilstot vienai vai otrai riepas ārmalai), kas nozīmē, ka nupat iegādātais riepu komplekts kalpos ilgi.
Drošība uz ceļa. Nenoregulēta savirze samazina drošību uz ceļa, jo samazinātās saķeres dēļ palielinās auto bremzēšanas ceļš, kas ir īpaši bīstami slapjā laikā.
Zemāks degvielas patēriņš. Nenoregulēta savirze var palielināt degvielas patēriņu, jo ir lielāka rites pretestība.
Riepu spiediena kontroles sistēma (TPMS – tyre pressure monitoring system) ir īpaša sistēma, kas uzstādīta automašīnām, lai brīdinātu autovadītāju par samazinātu spiedienu vienā vai vairākās riepās. Ja spiediens būs samazināts, uz vadības konsoles iedegsies oranža lampiņa, kas brīdinās autovadītāju.
Pieaugot ceļu satiksmes negadījumu skaitam, šie sensori kopš 2008. gada ir obligāti visiem ASV ražotajiem un pārdotajiem auto.
Taču kopš 2014. gada 1. novembra, šī prasība ir obligāta arī Eiropā ražotajiem automobiļiem. Tāpēc, ja iegādāsieties jaunu auto, kas ražots pēc 01.11.2014., tas būs aprīkots ar TPMS.
Pētījumos pierādīts, ka 40% auto īpašnieku Eiropā un ASV pārbauda spiedienu riepās tikai vienu reizi gadā. Jāņem vērā, ka katrai automašīnai būs nepieciešams cits riepu spiediens, kas atkarīgs no riepu izmēra un pasažieru skaita. To iespējams uzzināt ieskatoties automašīnas servisa grāmatiņā, kā arī reizēm šī informācija uzlīmes veidā atrodama pie degvielas vāciņa vai uz mašīnas korpusa pie šofera durvīm.
Neatbilstošs spiediens ne tikai ietekmē drošību uz ceļa, bet arī degvielas patēriņu, braukšanas kvalitāti un riepu dilšanas ātrumu. Speciālisti lēš, ka katru dienu liels skaits autovadītāju brauc ar samazinātu spiedienu riepās, tā apdraudot ne tikai sevi, bet arī citus satiksmes dalībniekus. Tāpēc TPMS sistēma ir būtisks drošības uzlabojums.
TPMS veidi
Izšķir divus TPMS sistēmas veidus – netiešo un tiešo. Netiešā TPMS sistēma balstās uz riteņu ātruma sensoriem, kurus izmanto ABS sistēma. Tā mēra katra riteņa griezes ātrumu. Balstoties uz šiem datiem, “borta” kompjūteram ir iespējams noteikt riepas izmēru, ja tas ir samazināts, tad tas brīdinās vadītāju. Netiešā sistēma patiesībā nemēra spiedienu riepās, tā mēra rotācijas ātrumu un sūta signālu kompjūteram. Šīs sistēmas priekšrocības – nav vajadzīga speciāla apkope, nav nepieciešams uzstādīt otru sensoru komplektu ziema vai vasaras riepu komplektam. Mīnuss – sistēma informē vadītāju tikai tad, ja spiediena zudums ir vairāk kā 30%.
Tiešā TPMS sistēma izmanto sensorus, kas novietoti riepās un uzmana riepu spiedienu. Daži sensori pat spēj mērīt temperatūru. Iegūtie dati tiek nosūtīti uz centralizētu kontroles moduli automašīnā, kur tos analizē un, ja spiediens ir zemāks kā vajadzētu būt, tad par to ar lampiņas palīdzību tiek brīdināts autovadītājs. Katram sensoram ir unikāls sērijas numurs, lai sistēma nesajauktu datus ar citu automašīnu, kā arī datus no katras riepas. Jāņem vērā, ka daudzi autoražotāji izmanto citu firmu ražotos sensorus, tāpēc to apkalpošanai vai aizvietošanai būs nepieciešams pieredzējis un zinošs tehniķis.
TPMS apkope uz uzstādīšana
Ja tavs auto ir ražots pēc 2014. gada 1. novembra, tad ņem vēra, ka tam būs TPMS sistēma un katru reizi mainot riepas vai spiedienu tajās, sensorus būs nepieciešams pārkalibrēt. To iespējams izdarīt jebkurā Pirelli Key Point servisa centrā. Kalibrēšanas izmaksas ir aptuveni 20 eur, ja nepieciešams iegādāties jaunu sensoru, tad viena sensora cena ir sākot no 40 eur.