Slodzes un ātruma indeksi

Riepu marķējuma slodzes

un ātruma indeksu

atšifrējums.

Simbols Ātrums Simbols Ātrums
A1 5 K 110
A2 10 L 120
A3 15 M 130
A4 20 N 140
A5 25 P 150
A6 30 Q 160
A7 35 R 170
A8 40 S 180
B 50 T 190
C 60 U 200
D 65 H 210
E 70 V 240
F 80 W līdz 270
G 90 Z virs 240
J 100 Y 300

Kods kg Kods kg Kods kg Kods kg Kods kg Kods kg
0 45 49 185 98 750 147 3075 196 12500 245 51500
1 46 50 190 99 775 148 3150 197 12850 246 53000
2 48 51 195 100 800 149 3250 198 13200 247 54500
3 49 52 200 101 825 150 3350 199 13600 248 56000
4 50 53 206 102 850 151 3450 200 14000 249 58000
5 52 54 212 103 875 152 3550 201 14500 250 60000
6 53 55 218 104 900 153 3650 202 15000 251 61500
7 55 56 224 105 925 154 3750 203 15500 252 63000
8 56 57 230 106 950 155 3875 204 16000 253 65000
9 58 58 236 107 975 156 4000 205 16500 254 67000
10 60 59 243 108 1000 157 4125 206 17000 255 69000
11 62 60 250 109 1030 158 4250 207 17500 256 71000
12 63 61 257 110 1060 159 4375 208 18000 257 73000
13 65 62 265 111 1090 160 4500 209 18500 258 75000
14 67 63 272 112 1120 161 4625 210 19000 259 77500
15 69 64 280 112 1150 162 4750 211 19500 260 80000
16 71 65 290 114 1180 163 4875 212 20000 261 82500
17 73 66 300 115 1215 164 5000 213 20600 262 85000
18 75 67 307 116 1250 165 5150 214 21200 263 87500
19 78 68 315 117 1285 166 5300 215 21800 264 90000
20 80 69 325 118 1320 167 5450 216 22400 265 92500
21 83 70 335 119 1360 168 5600 217 23000 266 95000
22 85 71 345 120 1400 169 5800 218 23600 267 97500
23 88 72 355 121 1450 170 6000 219 24300 268 100000
24 90 73 365 122 1500 171 6150 220 25000 269 103000
25 93 74 375 123 1550 172 6300 221 25750 270 106000
26 95 75 387 124 1600 173 6500 222 26500 271 109000
27 98 76 400 125 1650 174 6700 223 27250 272 112000
28 100 77 412 126 1700 175 6900 224 28000 273 115000
29 103 78 425 127 1750 176 7100 225 29000 274 118000
30 106 79 437 128 1800 177 7300 226 30000 275 121000
31 109 80 450 129 1850 178 7500 227 30750 276 125000
32 112 81 462 130 1900 179 7750 228 31500 277 128500
33 115 82 475 131 1950 180 8000 229 32500 278 132000
34 118 83 487 132 2000 181 8250 230 33500 279 136000
35 121 84 500 133 2060 182 8500 231 34500    
36 125 85 515 134 2120 183 8750 232 35500    
37 128 86 530 135 2180 184 9000 233 36500    
38 132 87 545 136 2240 185 9250 234 37500    
39 136 88 560 137 2300 186 9500 235 38750    
40 140 89 580 138 2360 187 9750 236 40000    
41 145 90 600 139 2430 188 10000 237 41250    
42 150 91 615 140 2500 189 10300 238 42500    
43 155 92 630 141 2575 190 10600 239 43750    
44 160 93 650 142 2650 191 10900 240 45000    
45 165 94 670 143 2725 192 11200 241 46250    
46 170 95 690 144 2800 193 11500 242 47500    
47 175 96 710 145 2900 194 11800 243 47500    
48 180 97 730 146 3000 195 12150 244 50000    
Seši iemesli, kāpēc nebraukt ar ziemas riepām vasarā

Vai arī Tu starp drošību uz ceļa un ekonomiju uz vasaras riepām izvēlies otro? Tā ir slikta doma – saka eksperti.

Nelielā, šķietamā īstermiņa ekonomija nav riska vērta.

Lūk, kāpēc!

1. Samazināts reakcijas ātrums

Droši vien jau to zini, bet katrā ziņā atgādinām vēlreiz, ka ziemas riepas ir daudz mīkstākas par vasaras riepām, jo to uzdevums ir radīt pēc iespējas labāku saķeri ar apledojušu ceļu. Braucot vasarā ar ziemas riepām, šis fakts nepārprotami ietekmē auto vadāmību un manevru precizitāti, jo īpaši ar lielāku ātrumu. Precizitāte samazinās vidēji par 15 %. Jo ātrāk brauksi un jo riepas būs vecākas, jo vairāk jutīsi diskomfortu, kā arī apdraudēsi savu un citu drošību.

 

2. Garāks bremzēšanas ceļš

Jo karstāka vasaras diena, jo auto ar ziemas riepām uz ceļa ir bīstamāks. Kā tā? Saulē asfalts stipri sakarst, šajā brīdī ziemas riepu saķere ar to kļūst vēl sliktāka. Līdz ar to palielinās bremzēšanas ceļš. Tas varētu šokēt, bet, braucot ar ātrumu 100 km/h, tikai ziemas riepu dēļ bremzēšanas ceļš var pagarināties par sešiem metriem. Un seši metri vasarā, kad uz ceļa ir riteņbraucēji, gājēji un bērni, ir ļoti daudz.

 

3. Ko? Ko? … Jā! Paaugstināts troksnis

Ziemas un vasaras riepu protektori būtiski atšķiras. Lai nodrošinātu labu saķeri ar apledojušu ceļu, ziemas riepu protektora bloki ir daudz sarežģītākas formas. Braucot pa uzsilušu asfaltu vasarā, rodas dūkoņa, kas var būt ļoti nepatīkama un traucējoša. Vēl jo vairāk, ja brauc ar riepām, kam ir radzes. Te gan jāpiebilst, ka tās nav atļautas vasaras mēnešos, un skaņa Tevi jau pa ievērojamu gabalu nodos.

 

4. Degvielas ekonomija vai izšķērdēšana?

Vai vēlies ietaupīt? Nomaini ziemas riepas ar vasaras, un, pat nemainot braukšanas stilu, Tu samazināsi gan degvielas patēriņu, gan CO2 izplūdi. Tādējādi varēsi braukt tālāk un būsi daudz atbildīgāks pret māti dabu. Bet… varbūt vari ietaupīt vēl vairāk, piekopjot ekonomisku un videi draudzīgāku braukšanas stilu?

 

5. Ātrāks riepu nodilums

Sanāk tomēr atkārtoties, bet… Ziemas riepu nenomainīšana vasarā ir nevis ekonomija, bet izšķērdība, jo, gaisa temperatūrai paaugstinoties virs +7 °C, mīkstās ziemas riepas kļūst par dzēšgumiju, kas dilst zibens ātrumā.

 

6. Saki “nē” ziemas riepām, ja gribi teikt “jā” dinamiskai braukšanai

Ja arī Tev patīk dinamiska braukšana pa nelieliem pauguriem, ar pagriezieniem pa labi un pa kreisi, tad ziemas riepas ir tieši tas, kas Tev nav vajadzīgs vasarā. Tās savas saķeres, nestabilitātes un citas specifikas dēļ, kas nav piemērota vasarai, sabojās visu braukšanas prieku! Turklāt arī drošība būs apdraudēta.

 

Saki “jā” piemērotām riepām katrā gadalaikā, ja vēlies braukt komfortabli, droši un ekonomiski!

Kas ir Run Flat riepas?

Run Flat riepas, parasti tiek apzīmētas ar RS, RSC vai RFT,  ir riepas, kas, izmantojot īpašas tehnoloģijas, ir radītas, lai nodrošinātu braucēja un pasažieru drošību, jo to galvenā priekšrocība ir iespēja turpināt ceļu, gadījumā, ja riepa ir caurdurta, bojāta vai kādā citā veidā zaudējusi spiedienu.

Tas nozīmē, ka nav nepieciešams rezerves ritenis, domkrats un montāžas atslēga, jo var turpināt ceļu līdz tuvākajam servisam, pat neizkāpjot no automašīnas.

Run Flat riepu trūkumi ir saistīti ar to īpašo uzbūvi-  palielināts riepas svars un cietība, kas pazemina komforta līmenis, kā arī Run Flat cenas atšķirība, salīdzinot ar standarta riepām.

Kāda ir Run Flat riepu tehnoloģija

Run Flat riepu tehnoloģija balstīta uz pastiprinātām riepas sānu malām, tātad, tiek palielināta riepu stingrība un karstuma pretestība, lai riepa varētu izturēt augstu slodzi, pat ar ļoti zemu vai nulles spiedienu.

Run Flat riepas raksturo divi būtiski faktori:

1. bieza, pastiprināta sānu mala, kas veidota no karstuma izturīgas gumijas, tādējādi izturot ļoti zemu vai nulles spiedienu;

2. cietas sānu malas, kas nodrošina drošu piegulšanu diskam un novērš riepas deformāciju, pat pēc pilnīga gaisa zuduma, pārduršanas vai sasišanas gadījumā.  

Kā Run Flat riepas darbojas

Ja, piemēram,  standarta riepa zaudē gaisa spiedienu, tā vienkārši sabrūk zem automašīnas svara, riepas mala nonāk nost no diska un sānu malas tiek saspiestas uz ceļa. Dažu metru brauciena laikā, spiediens pilnībā var iznīcināt riepu.

Savukārt, ar Run Flat riepām var turpināt ceļu bez gaisa spiediena iekšā līdz tuvākajam servisam, lai to nomainītu. Attālums, ko var veikt ar Run Flat riepu, kas zaudējusi gaisa spiedienu, ir 80km un maksimālais ātrums ir 80km/h.

Ir svarīgi atcerēties, ka ceļa segums būtiski nosaka ātruma izvēli un, ja ceļa segums ir slikts, ātrums būtu jāizvēlas, izvērtējot situācijas.

Kā sekot līdzi Run Flat riepu spiedienam
RF riepas var tik lietotas tikai un vienīgi kopā ar riepu spiediena kontroles sistēmu (TPMS), kura veic riepu spiediena mērījumus un laicīgi brīdina braucēju par problēmu ar gaismas un/vai skaņas brīdinājuma signālu. Mūsdienās visizplatītākās ir divu veidu riepu spiediena kontroles sistēmas: 

    • 1. gaisa spiediena kontrole, lietojot ABS sistēmu;
      • 2. gaisa kontroles sistēma, lietojot sensoru, kas ir iebūvēts riepas iekšpusē.

      Automašīnas, kurām oriģinālajā komplektācijā ir paredzētas Run Flat riepas, piemēram, BMW, MINI, Lexus, Audi un Chevrolet Premium klases automašīnas, standartā ir aprīkotas ar TPMS.


      Svarīgi atcerēties
      Izvēloties Run Flat riepas, ir svarīgi atcerēties, ka automašīna jāaprīko tikai ar Run Flat riepām, jo automašīnu ražotājs, tāpat kā riepu ražotājs, nav paredzējis uz automašīnas asīm montēt gan standarta riepas, gan Run Flat riepas. Tāpat, Premium klases automašīnas, kuru oriģinālajā komplektācijā, ir Run Flat riepas, ne vienmēr ir aprīkotas ar vietu rezerves ritenim. 

      Pārbaudi savirzi ilgam riepu mūžam!

      Vai Tu dari visu iespējamo, lai pagarinātu savas automašīnas riepu mūžu? Patiesībā viss iespējamais un neiespējamais Tev nemaz nav jādara.

      Pietiek pārbaudīt un vajadzības gadījumā noregulēt automašīnas riteņu savērsumu jeb savirzi, un riepu mūžs būtiski pagarināsies, kā arī samazināsies auto ekspluatācijas izmaksas un, pats galvenais, Tavs auto būs daudz drošāks braukšanai.

      Kad un cik bieži ieteicams regulēt riepu savirzi

      Savirzes pārbaudi un noregulēšanu vēlams veikt pie katras riepu maiņas, bet, ja Tu brauc ar vissezonas riepām, tad vismaz vienu reizi gadā. Savirzes noregulēšana noteikti būtu jāveic arī tad, ja pamani, ka kāda (viena) no riepu ārmalām ir pastiprināti nodilusi. Tomēr šajā gadījumā riepas jau būs neatgriezeniski bojātas. Kā arī, ja uz taisna un līdzena ceļa Tavu auto velk uz labo vai kreiso pusi, iespējams, ka pie vainas ir savirze.

      Ceļi un bezceļi ­­­– savirzes problēmu cēlonis

      Ja arī Tev tāpat kā daudziem citiem autobraucējiem ir sanācis negribot braukt pa nelīdzeniem ceļiem, jo cita – labāka – ceļa nav, tad, visdrīzāk, arī Tava auto savirze no tā būs cietusi. Savirzes problēmu cēloņi ir akmeņaini un nelīdzeni ceļi, bruģis, bedres, guļošo policistu šķērsošana lielā ātrumā un citi mehāniski triecieni, kas skar auto ritošo daļu. Šo triecienu ietekmē detaļas tiek bojātas, un pat milimetra desmitdaļas nobīdījums var ietekmēt savirzes precizitāti.

      Tavi ieguvumi no savirzes noregulēšanas

      Ilgāks riepu mūžs. Riepas netiks neatgriezeniski bojātas (vairāk nodilstot vienai vai otrai riepas ārmalai), kas nozīmē, ka nupat iegādātais riepu komplekts kalpos ilgi.

      Drošība uz ceļa. Nenoregulēta savirze samazina drošību uz ceļa, jo samazinātās saķeres dēļ palielinās auto bremzēšanas ceļš, kas ir īpaši bīstami slapjā laikā.

      Zemāks degvielas patēriņš. Nenoregulēta savirze var palielināt degvielas patēriņu, jo ir lielāka rites pretestība.

      Kas ir TPMS un ko tas dara?

      Riepu spiediena kontroles sistēma (TPMS – tyre pressure monitoring system) ir īpaša sistēma, kas uzstādīta automašīnām, lai brīdinātu autovadītāju par samazinātu spiedienu vienā vai vairākās riepās. Ja spiediens būs samazināts, uz vadības konsoles iedegsies oranža lampiņa, kas brīdinās autovadītāju.

      Pieaugot ceļu satiksmes negadījumu skaitam, šie sensori kopš 2008. gada ir obligāti visiem ASV ražotajiem un pārdotajiem auto.

      Taču kopš 2014. gada 1. novembra, šī prasība ir obligāta arī Eiropā ražotajiem automobiļiem. Tāpēc, ja iegādāsieties jaunu auto, kas ražots pēc 01.11.2014., tas būs aprīkots ar TPMS.

      Pētījumos pierādīts, ka 40% auto īpašnieku Eiropā un ASV pārbauda spiedienu riepās tikai vienu reizi gadā. Jāņem vērā, ka katrai automašīnai būs nepieciešams cits riepu spiediens, kas atkarīgs no riepu izmēra un pasažieru skaita. To iespējams uzzināt ieskatoties automašīnas servisa grāmatiņā, kā arī reizēm šī informācija uzlīmes veidā atrodama pie degvielas vāciņa vai uz mašīnas korpusa pie šofera durvīm.

      Neatbilstošs spiediens ne tikai ietekmē drošību uz ceļa, bet arī degvielas patēriņu, braukšanas kvalitāti un riepu dilšanas ātrumu. Speciālisti lēš, ka katru dienu liels skaits autovadītāju brauc ar samazinātu spiedienu riepās, tā apdraudot ne tikai sevi, bet arī citus satiksmes dalībniekus. Tāpēc TPMS sistēma ir būtisks drošības uzlabojums.

      TPMS veidi

      Izšķir divus TPMS sistēmas veidus – netiešo un tiešo. Netiešā TPMS sistēma balstās uz riteņu ātruma sensoriem, kurus izmanto ABS sistēma. Tā mēra katra riteņa griezes ātrumu. Balstoties uz šiem datiem, “borta” kompjūteram ir iespējams noteikt riepas izmēru, ja tas ir samazināts, tad tas brīdinās vadītāju. Netiešā sistēma patiesībā nemēra spiedienu riepās, tā mēra rotācijas ātrumu un sūta signālu kompjūteram. Šīs sistēmas priekšrocības – nav vajadzīga speciāla apkope, nav nepieciešams uzstādīt otru sensoru komplektu ziema vai vasaras riepu komplektam. Mīnuss – sistēma informē vadītāju tikai tad, ja spiediena zudums ir vairāk kā 30%.

      Tiešā TPMS sistēma izmanto sensorus, kas novietoti riepās un uzmana riepu spiedienu. Daži sensori pat spēj mērīt temperatūru. Iegūtie dati tiek nosūtīti uz centralizētu kontroles moduli automašīnā, kur tos analizē un, ja spiediens ir zemāks kā vajadzētu būt, tad par to ar lampiņas palīdzību tiek brīdināts autovadītājs. Katram sensoram ir unikāls sērijas numurs, lai sistēma nesajauktu datus ar citu automašīnu, kā arī datus no katras riepas. Jāņem vērā, ka daudzi autoražotāji izmanto citu firmu ražotos sensorus, tāpēc to apkalpošanai vai aizvietošanai būs nepieciešams pieredzējis un zinošs tehniķis.

      TPMS apkope uz uzstādīšana

      Ja tavs auto ir ražots pēc 2014. gada 1. novembra, tad ņem vēra, ka tam būs TPMS sistēma un katru reizi mainot riepas vai spiedienu tajās, sensorus būs nepieciešams pārkalibrēt. To iespējams izdarīt jebkurā Pirelli Key Point servisa centrā. Kalibrēšanas izmaksas ir aptuveni 20 eur, ja nepieciešams iegādāties jaunu sensoru, tad viena sensora cena ir sākot no 40 eur.